„Navigare Necesse Est, Vivere Non Est Necesse…”
Szczecin > Frederica > Goteborg > Karlskrona > Sztokholm > Oulu > Turku > Skt. Petersburg > Ryga > Gdynia > Szczecin
Navigare Necesse Est 2017 by AKŻ to kolejny z cyklu rejs wyprawowy po morzach Europy organizowany przez Akademicki Klub Żeglarski AGH. Tym razem w planach eksploracja, bliskiego naszemu sercu oraz sercu każdego rozwijającego się młodego żeglarza – Bałtyku.
Podczas dziesięciotygodniowego rejsu członkowie i sympatycy AKŻ AGH pokonają pętlę wokół Morza Bałtyckiego zaczynając od rodzimego Szczecina, żeglując wybrzeżem polskim, niemieckim, duńskim, szwedzkim, fińskim, estońskim, łotewskim, litewskim i znowu polskim. Trasa rejsu prowadzić będzie nas zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a w planach m.in osiągnięcie najdalej położonych punktów geograficznych Morza Bałtyckiego w każdym z głównych kierunków świata: na północ – rejony koła podbiegunowego, czyli północne kresy Zatoki Botnickiej, gdzie zejdziemy na ląd i sprawdzimy, co w lecie w Laponii porabia św. Mikołaj. Na zachodzie punktem tym będzie niewielka duńska zatoka w okolicach Małego Bełtu, na wschodzie granice Bałtyku sięgają końca Zatoki Fińskiej, czyli mówiąc prościej – pięknego Sankt Petersburga nazywanego „Wenecją Północy”, która rozpala myśli odważniejszych żeglarzy od wieków. Na południe Bałtyk natomiast sięga nad nasze polskie wybrzeże.
W najdłuższym, jak dotąd rejsie w historii klubu będzie uczestniczyło prawie 80 studentów, absolwentów i pracowników Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica, pływający dumnie pod banderą Polski oraz naszej Alma Mater. Rejs ma na celu dalsze popularyzowanie żeglarstwa jako ciekawej formy spędzania wolnego czasu, jak również odwiedzenie kolejnych atrakcyjnych punktów na mapie Europy. Do tego chcemy tym rejsem zatoczyć możliwie największą pętlę dookoła Bałtyku, zamykając trasą s/y Marengo jak największą powierzchnię „naszego” Bałtyku.
Koszty
Po rejestracji wpłacamy tylko kojowe (za miejsce na jachcie). W zależności od etapu jest ono różne, szczegóły poniżej.
Dodatkowe koszty to:
- składka: (wyżywienie, opłaty portowe i paliwo (na planowaną trasę – rozliczane na jachcie z Kapitanem))
- transport do portów – chętnie poradzimy jak dotrzeć do portów, aczkolwiek potrzeba dotrzeć tam na własną rękę.
Możliwość zamówienia dodatkowo koszulki wyjazdowej – około miesiąc przed rozpoczęciem pierwszego etapu, koszt 30 zł/szt. Kwota „Składki” jest uzależniona od preferencji żywieniowych załogi, od ilości odwiedzanych portów oraz ilości spalonego paliwa, więc będzie różna dla każdego etapu, dlatego będzie rozliczana przez załogę „na burcie”. Trzeba zaplanować od 300 zł optymistycznie do ok 500 zł pesymistycznie. Uwaga: Kapitan nie bierze udziału w składce.
Dojazd
Zlecamy podróżowanie grupowe, które kordynuje kapitan każdego etapu, jemu też należy zgłosić rodzaj transportu oraz datę przybycia na jacht.
ETAP | KAPITAN | ILOŚĆ DNI | DATA ZAOKR | PORT ZAOKR* | DATA WYOKR | PORT WYOKR* | PLANOWANA DŁUGOŚĆ | KOJOWE AKŻ | KOJOWE POZOSTALI |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
I | Urban | 7 | 1 lip | Szczecin | 8 lip | Frederica | 300nm | 690 | 790 |
II | Bieganowski | 7 | 8 lip | Frederica | 15 lip | Goteborg | 240nm | 690 | 790 |
III | Szczepanek | 7 | 15 lip | Goteborg | 22 lip | Karlskrona | 300nm | 790 | 890 |
IV | Francja | 7 | 22 lip | Karlskrona | 29 lip | Sztokholm | 300nm | 790 | 890 |
V | Franek | 7 | 29 lip | Sztokholm | 5 sie | Oulu | 450nm | 790 | 890 |
VI | Skowronek | 7 | 5 sie | Oulu | 12 sie | Turku | 400nm | 790 | 890 |
VII | Saju | 7 | 12 sie | Turku | 19 sie | Skt. Petersburg | 340nm | 890 | 990 |
VIII | Jarek? | 7 | 19 sie | Skt. Petersburg | 26 sie | Ryga | 400nm | 890 | 990 |
IX | Dorotka | 7 | 26 sie | Ryga | 2 wrz | Gdynia | 370nm | 790 | 890 |
X | Przepiórski | 7 | 2 wrz | Gdynia | 9 wrz | Szczecin | 270nm | 690 | 790 |
* w przypadku niekorzystnych warunków pogodowych możliwa zmiana portu, aczkolwiek w zasięgu możliwego lokalnego dojazdu