Logo Akademicki klub żeglarski AGH

Akademicki Klub Żeglarski
AGH

Navigare Necesse Est

„Navigare Necesse Est, Vivere Non Est Necesse”

W ślad za sentencją wypowiedzianą przez Pompejusza wchodzącego na statek, która mówi, że “Żeglarstwo jest rzeczą konieczną, życie nie jest(…)” powstała w Akademickim Klubie Żeglarskim AGH tradycja rejsów wyprawowych, odbywających się głównie latem.

Navigare, czyli rejs wyprawowy

Czym jest rejs wyprawowy? To wyjazd skupiony przede wszystkim na żeglowaniu, odkrywaniu i przemieszczaniu się z punktu A do punktu B, najczęściej wieloetapowo. Jest to gratka dla wszystkich zapaleńców, którzy lubią dłuższe przeloty, nocne wachty i życie w przechyle. Nie oznacza to, że nie znajdzie się czasu na odkrywanie uroków lądu – wszystko jest do pogodzenia, jednak priorytetem jest dopłynięcie do wyznaczonego portu w określonym czasie, pamiętając, że nie zawsze Neptun jest po naszej stronie, a pogoda na morzu lubi płatać figle. Podczas tych rejsów często zapuszczamy się w najdziksze części Europy, gdzie ciężko o super-market czy prysznic w marinie co drugi dzień (czy nawet co czwarty).

Historia w pigułce

Tradycja rejsów wyprawowych w naszym Klubie rozpoczęła się w 2012 roku, kiedy to 3 jachty dowodzone przez naszych doświadczonych kapitanów popłynęły na Bornholm. W 2014 po raz pierwszy przepłynęliśmy Morze Północne eksplorując Szkocję oraz Norwegię docierając do Polski. Rok 2015 rok był nie lada wyzwaniem logistycznym – został zorganizowany 3 etapowy rejs z Balearów przez Cieśninę Gibraltarską na Wyspy Kanaryjskie. W 2016 roku spełniliśmy nasze marzenie o rejsie dookoła Islandii z dwukrotnym przekroczeniem Koła Podbiegunowego oraz powrotem przez Wyspy Owcze do Norwegii. Rok 2017 przyniósł najdłuższy rejs wieloetapowy organizowany przez AKŻ. Celem było okrążenie Morza Bałtyckiego. W 2018 roku po raz drugi odwiedziliśmy przepiękną Norwegię, tym razem ruszając z samej Północy, odwiedzając archipelag Lofoty. W 2019 okrążyliśmy Irlandię, odwiedzając przy okazji Szkocję, Walię, Anglię i Wyspę Man. W 2020 oraz 2021 w związku z panującą sytuacją epidemiologiczną eksplorowaliśmy Morze Bałtyckie oraz Północne. W 2022 po raz kolejny żeglowaliśmy wzdłuż wybrzeża Norwegii gdzie odwiedziliśmy m.in. Nordkapp, Lofoty oraz Fiordy.

Kartka z dziennika jachtowego

Poniżej przygotowaliśmy podsumowanie dotychczasowym rejsów z cyklu Navigare Necesse Est. Sprawdźcie jak to wygląda w liczbach.

Godziny na wodzie

prawie 259 dób lub 777 pełnoetatowych dni pracy

Przebyte mile morskie

1,26 długości równika lub 84 razy trasa z Krakowa do Gdańska

Całkowita liczba załogantów

6 x 100 - 31 lub
5 x 100 + 69

Odwiedzone kraje

dokładnie tyle ile potrzeba mieć w kartach, aby wygrać w oczko

Średnia prędkość w węzłach

ponad 8 km/h to znaczy
prawie 2,3 m/s

Ilość mil na jednego załoganta