Navigare Necesse Est 2025 – Grenlandia i Zatoka Botnicka – ZAPISY 

Wyspy Owcze > Reykiavik>Isafjordur>Grenlandia>Scoresby Sund>Isafjordur>Reykiavik> Wyspy Owcze>Bergen>Szczecin 

Turku>Zatoka Botnicka>Vaasa>Zatoka Botnicka>Sztokholm>Szczecin 

„Nie można odkryć nowych oceanów, jeśli nie ma się odwagi stracić z oczu brzegu.” – André Gide 

Tegoroczna wyprawa prawie na każdym etapie pozwoli stracić z horyzontu ląd.. wielu młodych żeglarzy o tym marzy; nutka ekscytacji, adrenaliny i poczucia realizacji czegoś wspaniałego 

W tym roku zaplanowaliśmy do przebycia łączną trasę ponad 13 000 km (prawie 8 000 nm), którą pokonają 3 sprawdzone przez naszych żeglarzy jachty: Brego, Marengo i Ilmatar, a organizacyjnie  odbędą się pod nazwami North i East 

Navigare Necesse Est North 

  • Rozpoczniemy na jachcie Brego na Wyspach Owczych, gdzie opuścimy majestat tych wysp i przeżyjemy Oceaniczną przygodę w drodze na Islandie. Tę trasę pokonamy drugi raz w odwrotnym kierunku – warto zastanowić się, czy lepszy lipiec czy sierpień w tym rejonie? 
  • Po dotarciu na Islandię kolejny etap będzie miał możliwość popłynięcia wzdłuż zachodniego wybrzeża Islandii, ominiemy Półwysep Snaefellsnes i dotrzemy do Isafjordur. Te rejony Oceanu Atlantyckiego słyną ze sporej ilości wielorybów. Tę trasę pokonamy drugi raz w odwrotnym kierunku we wrześniu.   
  • Kolejne dwa etapy to miesięczna eksploracja Grenlandii Wschodniej, głównie Scoresby Sund, największego kompleksu fiordów na świecie. Jest to też pierwsza wyprawa arktyczna AKŻ. Nabór na te etapy zakończył się w kwietniu.  
  • Dla wielbicieli morskich przelotów i ekonomicznych rejsów mamy nie lada gratkę. Z Wysp Owczych do Bergen szykuje się nie lada przygoda – a jesienna aura sugeruje, że flauty nie będzie! A jak Neptun pozwoli to może pozwiedzamy Szetlandy. 
  • Po wielu latach wracamy na Norweskie fjordy z kalsyczną trasą do Lysefjordu. Kto nie była na Preikostolen, nie stanął na kamieniu Kierag – ten nie wie co to Wikingowie 😉 . 

Czeka nas przygód, że hej! 

Nie czekaj, już dziś zaciągnij się na wyprawę, na wyjątkowym jachcie SY Brego. 

Navigare Necesse Est East 

  • Tu przygoda na dwóch równolegle płynących jachtach Marengo i Ilmatar rozpocznie się w fińskim Turku z kursem obranym na północ.  Popłyniemy wzdłuż wybrzeży Finlandii i Szwecji, będziemy eksplorować szkiery i podejmiemy próbę zdobycia północy Zatoki Botnickiej. Dwa pierwsze etapy będą w podobnym klimacie… na północ jak najbardziej się da! 
  • W trzecim etapie rejsu dokonamy przeskoku przez Morze Bałtyckie, może Neptun pozwoli suchą stopę postawić na Gotlandii lub w Kalmarze, ale kurs obieramy do portu macierzystego – Szczecina. 

Pora na szczegóły

Podczas tegorocznej wyprawy przygotowaliśmy dla Was jedenaście etapów. Mamy nadzieję, że wśród nich każdy znajdzie coś dla siebie. Szczegółowe zestawienie etapów znajdziesz w tabeli poniżej. Zerknij również na interaktywną mapę, na której przedstawiliśmy planowane trasy rejsu. W tabeli znajdują się proponowane porty wymian, z przyczyn od nas niezależnych wymiany mogą odbyć się w portach sąsiednich. Przebieg trasy będzie uzależniony od warunków meteorologicznych oraz sanitarno-epidemiologicznych w danym kraju. Zastrzegamy możliwość zmiany trasy rejsu po analizie panujących warunków. 

Poglądowa mapa rejsu

Zerknijcie na interaktywną mapę, na której przedstawiamy planowaną trasę.

Rozpiska etapów

* cena dla Członków** i Przyjaciół*** AKŻ AGH oraz DKŻ AGH, pozostali +250 PLN 
** Członek AKŻ – student AGH, który nie utracił statusu studenta i wypełnił deklaracje członkowska. 
*** Przyjaciel AKŻ – absolwent AKŻ lub osoba, która regularnie bierze udział w rejsach morskich AKŻ, lub aktualny student z innej uczelni. 

ETAP

TERMIN OD

TERMIN DO

LICZBA DNI

WSTĘPNY PORT POCZĄTKOWY

WSTĘPNY PORT KOŃCOWY

NAZWA ROBOCZA

KOSZT*

KAPITAN
I

10 lipca

19 lipca

9

WYSPY OWCZE

REYKIAVIK

PÓŁNOCNY ATLANTYK I 

1 890 zł 

Szakal

II

19 lipca

26 lipca

7

REYKIAVIK

ISAFJORDUR

ISLANDIA I 

1 690 zł 

Klusek

III

26 lipca

9 sierpnia

14

ISAFJORDUR 

ISAFJORDUR

GRENLANDIA I 

rekrutacja zakończona 

Gut

IV

9 sierpnia

23 sierpnia

14

ISAFJORDUR

ISAFJORDUR

GRENLANDIA II

rekrutacja zakończona 

Saju

V

6 września

13 września

7

ISAFJORDUR

REYKIAVIK

ISLANDIA II 

1 550 zł 

Daros

VI

13 września

22 września

9

REYKIAVIK 

WYSPY OWCZE

PÓŁNOCNY ATLANTYK II 

1 290 zł 

Kasper

VII

22 września

1 października

9

WYSPY OWCZE

BERGEN

MORZE NORWESKIE

1 290 zł

Dziechciarz 

VIII

1 października

8 października

7

BERGEN

STAVANGER

FIORDY 

800 zł

Zieleń

IX

8 października

18 października

10

STAVANGER

SZCZECIN

DOŻYNKI BAŁTYCKIE 

800 zł

Józek

I east

26 lipca

2 sierpnia

7

TURKU

VAASA

BOTNICKA I 

1 290 zł

Dziechciarz + Wąsik

II east

2 sierpnia

9 sierpnia

7

VAASA

SZTOKHOLM (OXELOSUND)

BOTNICKA II 

1 290 zł

Piątek + Duda

III east

9 sierpnia

16 sierpnia

7

SZTOKHOLM (OXELOSUND)

SZCZECIN

SWEET HOME 

1 290 zł

Kordal + Filip

Transport oraz koszty

Opłata kojowa zawiera

  • miejsce na jachcie w danym terminie,
  • podstawowe szkolenie żeglarskie,
  • opiekę kapitana,
  • niewątpliwą przygodę, dobrą zabawę i niezapomniane wrażenia.

Dodatkowo w ramach składki załogowej

  • opłaty portowe oraz paliwo,
  • wyżywienie kambuzowe.

Dodatkowe koszty

  • transport do portu początkowego,
  • transport z portu końcowego,
  • własne zachcianki portowe.

Opłata kojowa za pobyt na łódce uzależniona jest od czasu trwania etapu oraz terminu. Cena dla Członków oraz Przyjaciół AKŻ oraz DKŻ AGH znajduje się w tabeli powyżej, dla pozostałych + 250 zł. 

Całkowity koszt rejsu uzależniony jest od kosztów transportu, ilości odwiedzonych portów oraz preferencji żywieniowych załogi. Przewidywane zrzutka do kasy jachtowej wynosi pomiędzy 400 – 600 zł / tydzień. Zbiórka jest koordynowana na jachcie przez kapitana, jednak kapitan nie bierze w niej udziału. 

Dojazd uczestnicy organizują na własną rękę. Propozycje dojazdu przedstawi Ci Kapitan po zakwalifikowaniu się na dany etap. 

Ponadto przy wejściu na jacht wpłacamy symboliczną kaucję 200 zł(zwrotną w przypadku braku uszkodzeń/zniszczeń na jachcie). 

Rezerwacja miejsca

  1. ETAP I – REJESTRACJA poprzez formularz dostępny poniżej.
  2. ETAP II – REZERWACJA MIEJSCA – wpłata zaliczki w wysokości 50%. Dokładną kwotę w zależności od etapu otrzymasz w mailu zwrotnym po rejestracji.
  3. ETAP III – WPŁATA II RATY – na około 5 tygodni przed rozpoczęciem danego etapu.

O dostaniu się na rejs decyduje kolejność wypełnienia formularza rejestracyjnego pod warunkiem wpłaty zaliczki w przeciągu dwóch dni od daty rejestracji. 

W związku z wyprawowym charakterem rejsu o przyjęciu na dany etap oprócz kolejności zapisów decydować będzie również łączne doświadczenie załogi. Potwierdzać będziemy kwalifikację na rejs systematycznie, rozpoczynając od początkowych etapów.  

Porty początkowe/końcowe mogą się zmienić ze względu na obiektywne żeglarskie wyzwania na trasie poprzedniego etapu. 

Informacje o jednostce

S/Y Brego

W tym roku płyniemy na znanym i lubianym s/y Brego. Jest to stalowy kecz typu bruceo, wyposażony do żeglugi pełnomorskiej i oceanicznej. Podstawowe dane techniczne jachtu znajdziecie poniżej.

  • Długość całkowita jachtu: 13,44 m
  • Szerokość całkowita: 3,91 m
  • Zanurzenie: 1,85 m
  • Materiał kadłuba: stal
  • Typ ożaglowania: kecz
  • Silnik: Volvo Penta 55E
  • Ilość miejsc: 10/11
Jacht Brego z bordowymi żaglami widziany na morzu na norweskich Lofotach
Załoga jachtu s/y Brego spotkana na Lofotach. Fot. Załoga s/y Bies

S/Y Ilmatar

Jest to slup przystosowany do żeglugi pełnomorskiej – model Gib’Sea 43 z renomowanej stoczni Dufour. 

Doposażony w nowy sprzęt: ploter, radio UKF/VHF, EPIRB, AIS, tratwa ratunkowa, kamizelki bezpieczeństwa, liny asekuracyjne Wyposażony zgodnie ze standardami Royal Yachting Association (RYA). 4 kabiny umożliwiają żeglugę do 10 osób na pokładzie. 

  • Rejestracja 10 osób
  • Długość 12.8 m
  • Szerokość 4.3 m
  • Zanurzenie 1.8 m
  • Powierzchnia ożaglowania 90 m2
  • Rok budowy 2002
  • Silnik Niezawodne Volvo Penta D2-55
  • Zbiornik paliwa ok. 170 L
  • Zbiornik wody ok. 570 L
  • Ster dwa koła sterowe
  • Typ ożaglowania slup

S/Y Marengo

  • Rejestracja: 8 osób 
  • Typ ożaglowania: slup 
  • Długość: 10,82 m 
  • Szerokość: 3,77 m 
  • Zanurzenie: 1,80 m 
  • Powierzchnia ożaglowania: 52,95 m2 
  • Rok budowy: 2000 rok 
  • Silnik: stacjonarny BETA marine 30KM (z 2012 roku) 
  • Zbiornik paliwa: ok. 160 litrów 
  • Ster: koło sterowe 

Formularz rejestracyjny

Zapisy prowadzone będą za pomocą formularza rejestracyjnego, którego wypełnienie jest obowiązkowe dla każdego uczestnika rejsu. Po wypełnieniu formularz otrzymasz maila zwrotnego z informacjami dotyczącymi rezerwacji miejsca. Jeżeli nie otrzymasz maila sprawdź zakładkę SPAM. Maile przychodzą z adresu keja.agh@gmail.com