REGATY WIEDZY ŻEGLARSKIEJ z okazji 10-lecia Akademickiego Klubu Żeglarskiego AGH
Konkurs
- Konkurs organizowany i koordynowany jest przez Akademicki Klub Żeglarski AGH
- Konkurs odbywa się w miejscu i terminie wskazanym przez AKŻ poprzez FB, maila lub stronę internetową.
- Celem konkursu jest propagowanie, utrwalanie i promowanie wiedzy żeglarskiej w duchy rywalizacji.
Uczestnicy
- Uczestnikami mogą być wszyscy Członkowie, Członkowie Sympatycy AKŻ oraz ich znajomi. Minimum jedna osoba z zespołu musi być aktywnym Członkiem, Członkiem Sympatykiem AKŻ.
- W Regatach biorą udział załogi złożone z 4 graczy, gdzie jedna jest Kapitanem.
- Nie jest możliwe uczestnictwo w kilku załogach.
- Informacje o zapisach będą opublikowane w kanałach informacyjnych AKŻ (j/w).
Pytania
- Każdy mecz składa się z zestawów pytań:
- podstawowych o wartości 10 punktów każde
- bonusowych o wartości do 10 punktów każde. Drużyna otrzymuje pytanie bonusowe za każde pytanie podstawowe, na które poprawnie odpowiedział jeden z graczy (oprócz dogrywek).
- Pytania są wybierane z banku pytań. Jeśli bank pytań jest wyczerpany, moderator może skorzystać z pytań rezerwowych, które mogą składać się z pytań z poprzednich konkursów.
- Pytania mają na celu sprawdzenie wiedzy uczestników na temat żeglarstwa i wiedzy z tą tematyką związanej. Pytania mogą obejmować teorię, historię, ciekawostki, bieżące wydarzenia, pytania techniczne, obliczenia i rozwiązywanie problemów.
- Pytania podstawowe będą z kategorii:
- Nawigacja
- Budowa jachtów śródlądowych i morskich
- Meteorologia
- Teoria żeglowania
- Ratownictwo na morzu
- Sygnalizacja i łączność na morzu
- Etykieta żeglarska
- Pytania bonusowe będą z kategorii:
- Piractwo kiedyś i dziś
- Szanty
- Regaty
- Elementy historii i kultury żeglarskiej
- Wiedza o akwenach żeglownych
- Wielkie odkrycia i postacie
- Kambuz i trunki
Pytania Podstawowe
- Moderator rozpoczyna grę od wyczytania pytania podstawowego.
- Każdy gracz może „zgłosić się do odpowiedzi” (używając wskazanego sygnału dźwiękowego/świetlnego) na pytanie podstawowe w dowolnym momencie po rozpoczęciu czytania go przez moderatora. W tym rodzaju pytania jakakolwiek współpraca między członkami zespołu (lub publicznością) jest zabroniona. Zabrania się używania sygnałów werbalnych, sygnałów pisemnych, ruchów rąk, ruchów głowy, kontaktu wzrokowego i innych czynności, które są interpretowane jako współpraca przez Organizatorów. Niestosowanie się może spowodować utratę możliwości odpowiedzi na pytanie podstawowe. Powtarzające się naruszenia między członkami zespołu (lub publicznością) może skutkować wyrzuceniem i / lub dyskwalifikacją.
- Po tym, jak gracz się zgłosi, moderator ustnie wskazuje drużynę i zawodnika, który będzie odpowiadał na pytanie. Jeśli gracz odpowie, zanim zostanie wywołany do odpowiedzi przez moderatora, sędziowie turniejowi zastrzegają sobie prawo do unieważnienia odpowiedzi tego gracza, przekazując pytanie innej drużynie, jeśli ta również zgłosi się do odpowiedzi.
- Gracz, który zgłosił się do odpowiedzi i został wskazany przez moderatora, nie może porozumiewać się ustnie ani w żaden inny sposób z członkami drużyny (lub widzami). W takim przypadku gracz straci szansę na odpowiedź na pytanie, a drużyna przeciwna będzie mogła odpowiedzieć, jeśli zgłosi się do odpowiedzi. Ewentualnie pytanie można uznać za niebyłe, według uznania sędziów turniejowych. Powtarzające się naruszenia mogą skutkować wyrzuceniem i / lub dyskwalifikacją.
- Jeśli gracz zgłosi się przed zakończeniem czytania przez moderatora, moderator kończy czytanie w tym momencie. Jeśli udzielona odpowiedź jest nieprawidłowa, moderator ponownie przeczyta całe pytanie z korzyścią dla drugiego zespołu.
- Odpowiedź na pytanie podstawowe musi rozpocząć się w ciągu 5 sekund po wywołaniu gracza. Odpowiedź rozpoczęta po tym, jak sędzia mierzący czas powiedział „Czas” będzie traktowana jako brak odpowiedzi. Spory między graczem, a mierzącym czas są rozstrzygane na korzyść gracza.
- Gracze mają 5 sekund na zgłoszenie się po zakończeniu czytania przez moderatora. Jeśli gracz odpowie niepoprawnie, druga drużyna będzie miała 5 dodatkowych sekund na zgłoszenie się do odpowiedzi. Niektóre pytania mogą wymagać dłuższego czasu na odpowiedź, co zostanie wyraźnie odnotowane w pytaniu.
- Decyzje dotyczące tego, czy gracze przekroczyli przydzielony czas na zgłoszenie się do odpowiedzi lub udzielenie odpowiedzi, mogą być podejmowane tylko przez osoby sędziujące zawody i nie podlegają zaskarżeniu.
- Każda poprawna odpowiedź na pytanie podstawowe jest warta 10 punktów. Nieprawidłowa odpowiedź będzie karana 5 punktami ujemnymi.
Pytania Bonusowe
- Zespoły, po odpowiedzeniu za pytanie podstawowe, otrzymują pytanie bonusowe.
- W przypadku pytań bonusowych kapitan zespołu udzieli odpowiedzi lub wyraźnie wyznaczy innego członka zespołu, który udzieli odpowiedzi. Odpowiedź innego gracza niż kapitan lub wskazany przez niego członek zespołu nie zostanie zaakceptowana.
- O ile moderator nie poinformuje inaczej, zespół ma 15 sekund na odpowiedź na pytanie bonusowe. 15 sekund zaczyna się, gdy moderator kończy czytanie pytania. Jeśli moderator zostanie poproszony o powtórzenie pytania – czas wciąż będzie się odliczał. Po 15 sekundach moderator poprosi zespół o odpowiedź. Po otrzymaniu monitu kapitan zespołu (lub wyznaczony przez niego członek zespołu) musi natychmiast zacząć odpowiadać lub utracą możliwość odpowiedzi.
- Każde pytanie premiowe jest warte do 10 punktów. Ujemne punkty za nieprawidłowe odpowiedzi na pytania bonusowe nie są przyznawane.
Poprawne odpowiedzi
- Moderator zaakceptuje tylko pierwszą odpowiedź udzieloną przez gracza.
- Moderator zastrzega sobie uznanie błędu gramatycznego, bądź niezamierzonego w odpowiedzi gracza.
- Jeśli pytanie wymaga wielu odpowiedzi, gracz może udzielić odpowiedzi w dowolnej kolejności (chyba że określono inaczej), bez przerwy między odpowiedziami dłuższej niż 3 sekundy. Jeśli pytanie nie jest pytaniem bonusowym z dopuszczalnym częściowym zaliczeniem, moderator uzna odpowiedź za błędną, jeśli jakaś część jest błędna.
- Akceptowane będą odpowiedzi-skróty myślowe, jeśli jednoznacznie będą wskazywały odpowiedź. Moderator może poprosić gracza o rozwinięcie akronimu lub skrótu.
- Jeśli pytanie zamknięte wymaga podania odpowiedzi poprawnej z dwóch akapitów, gracz musi jednoznacznie podać dokładną odpowiedź (np. NIE „druga rzecz, którą czytasz” lub „ta, która zaczęła się na F”).
Wyposażenie
- Podczas Regat Wiedzy Żeglarskiej gracze otrzymują dzwonek lub inne urządzenie elektroniczne, które określa, który gracz włącza się, aby odpowiedzieć na pytanie jako pierwsze.
- Każdy gracz jest odpowiedzialny za monitorowanie, czy jego własny dzwonek działa poprawnie w trakcie gry.
- Jeśli gracz uważa, że dzwonek działa nieprawidłowo, obowiązkiem gracza jest natychmiastowe powiadomienie organizatorów. Bieżące pytanie podstawowe zostanie zakończone i jeśli gracz z drużyny przeciwnej uruchomi sygnał dźwiękowy, to gracz będzie musiał odpowiedzieć zgodnie z obowiązującymi regułami. Prowadzący zatrzymują rundę konkursową(mecz) i spróbują odtworzyć domniemane nieprawidłowe działanie sygnału dźwiękowego. Jeśli sygnał dźwiękowy zostanie odtworzony, to pytanie zostanie odrzucone. Jeśli usterki nie można odtworzyć, a sygnał dźwiękowy działa poprawnie, odpowiedź drugiego zespołu będzie ważna. Egzekwowanie tej reguły zależy od decyzji moderatora, który ocenia czy nieprawidłowe działanie wpłynęło na grę podczas tego pytania.
- Jeśli system sygnału dźwiękowego zostanie ostatecznie uznany przez moderatora za niedziałający, można zastosować alternatywną metodę (taką jak metoda „uderzenia stołu”). Zespoły zostaną w pełni poinformowane o zasadach takich metod przez moderatora przed kontynuowaniem danego meczu.
- Czas gry wszystkich meczów będzie mierzony przez zegar wyraźnie widoczny dla obu drużyn.
- Gracze otrzymają papier, długopisy i ołówki.
- Gracze nie mogą używać materiałów referencyjnych podczas gry.
Czas
- Opóźnienie dłuższe niż 5 minut od planowanej godziny rozpoczęcia meczu może skutkować walkowerem, chyba że spóźnienie spowodowane jest przez organizatorów turnieju.
- We wszystkich meczach pomiar czasu zaczyna się, gdy moderator zaczyna czytać pierwsze pytanie podstawowe. Długość meczów w poszczególnych rundach wygląda następująco:
- Wszystkie rundy przed 1/8 finału będą składać się „połówek gier” trwających 8 minut bez przerwy.
- W 1/8 oraz ¼ finału każdy mecz będzie się składać z dwóch 8-minutowych połówek z krótką przerwą między nimi.
- W ½ finału, finale oraz meczu o trzecie miejsce składać się będą z dwóch 10-minutowych połówek z krótka przerwa między nimi.
- Kiedy zegar wybije koniec czasu, połowa lub mecz kończy się, z wyjątkiem poniższych przypadków gdy:
- Gracz, który włączył się do pytania podstawowego, może odpowiedzieć na to pytanie i, jeśli odpowiedź jest poprawna, drużyna dostaje pytanie bonusowe. Jeśli odpowiedź jest niepoprawna, drużyna przeciwna będzie miała szansę odpowiedzieć na pytanie podstawowe i zdobycie prawa do pytania bonusowego.
- Pytanie bonusowe zostaje przeczytane, nawet jeśli upłynie czas meczu podczas lub przed przeczytaniem pytania bonusowego. Zespoły zostaną poinformowane o ograniczeniach czasowych przez mierzącego czas meczu.
- Zespół z większą liczbą punktów na koniec gry wygrywa. W przypadku remisu:
- Odbędzie się dogrywka składająca się z trzech pytań podstawowych. Pytania bonusowe nie są używane w dogrywce.
- Jeśli mecz jest nadal remisowy po trzech pytaniach podstawowych, moderator będzie czytał dalej pytania podstawowe do momentu zmiany wyniku. Zmiana wyniku może nastąpić, jeśli drużyna odpowie poprawnie i otrzyma punkty, aby wygrać mecz lub zespół odpowiada niepoprawnie i otrzymuje punkty ujemne, w którym to przypadku druga drużyna wygrywa.
- Zegar nie zatrzymuje się, z wyjątkiem gdy:
- Kapitan konkurującej drużyny zgłosił protest.
- Zatrzymany przez sędziego turniejowego w celu rozwiązania problemu lub zastąpienia pytania.
- Na koniec połowy lub meczu.
- Moderator potrzebuje dodatkowych pytań z powodu skończenia się zestawu pytań lub dogrywki.
- Zegar używany przez osobę mierzącą czas jest czasem oficjalnym i nie podlega zaskarżeniu.
Protesty
- Protest jest zdefiniowany jako prośba zespołu o ponowne rozpatrzenie decyzji w sprawie odpowiedzi. Skuteczność protestu określa zmienienie przez sędziów wspomnianej decyzji.
- Wszystkie drużyny będą miały jeden (1) protest na mecz. Jeśli zespół odniesie sukces w swoim pierwszym proteście, zostanie mu przyznane drugi protest. Bez względu na wynik drugiego protestu żaden zespół nie może mieć więcej niż dwa protesty na mecz..
- Cofnięcia lub zmiany decyzji będą rozpatrywane tylko wtedy, gdy zespół złoży protest.
- Protest może zostać złożony tylko przez kapitana drużyny.
- Protesty należy składać moderatorowi niezwłocznie po podjęciu decyzji i przed odczytaniem następnego pytania. W przypadku ostatniego pytania gry złożenie protestu musi nastąpić przed ogłoszeniem przez moderatora ostatecznego wyniku.
Nagrody
- Organizatorzy przewidują nagrody rzeczowe dla najlepszych drużyn. Nagrody główne oraz nagrody dodatkowe.
- Organizator poinformuje graczy o puli nagród przez rozpoczęciem pierwszych eliminacji.
- Nagrodami głównymi jest czarter jachtu pełnomorskiego oraz mazurskiego we wczesnym sezonie w roku 2020 – możliwe terminy będą ustalane z organizatorami i armatorami.
- Wręczenie nagród głównych odbędzie się podczas Balu Żeglarza, w którym co najmniej jedna osoba z Załogi powinna wziąć udział.